Školní metodik prevence
Šárka Kubíková
e-mail: skubikova@zskobyli.cz
Konzultace: po předchozí domluvě
Cíle ŠMP:
Cílem je formovat takovou osobnost žáka, která si bude vážit svého zdraví, bude umět nakládat se svým volným časem a zvládat základní sociální dovednosti mladého člověka, které vedou k odmítání projevů agresivity a porušování zákona.
Na základě zkušeností z minulého školního roku se v tomto školním roce zaměříme na:
- zlepšení chování žáků vůči sobě navzájem i vůči učitelům
- zlepšení sociálních vztahů v třídních kolektivech
- vulgární vyjadřování a slovní agresivitu
- užívání a experimentování s návykovými látkami (hlavně kouření a drogy)
- záškoláctví
- netolismus
- zdravý životní styl
- bezpečné chování v dopravě a předcházení úrazů
Cílem prevence je výchova ke zdravému životnímu stylu, k osvojení pozitivního sociálního chování, výchova k zodpovědnosti za své chování, k dovednostem řešit problémy bez pomoci návykových látek.
ŠMP zajišťuje:
- přípravu Minimálního preventivního programu, podílí se na jeho realizaci, podle aktuálních potřeb a podmínek program inovuje a vyhodnocuje jeho účinnost
- návrh vhodných odborných a metodických materiálů a pomůcek pro realizaci Minimálního preventivního programu a navazujících preventivních aktivit školy
- průběžnou práci s žákovskými kolektivy a ovlivňuje prostřednictvím sociálního učení sociální klima školních tříd a potažmo celé školy
- odbornou a metodickou pomoc ostatním učitelům při zavádění oblastí preventivní výchovy do výuky, zejména etické a právní výchovy, výchovy ke zdravému životnímu stylu apod.
- poskytování odborných informací z oblasti prevence, pravidelně informuje o vhodných aktivitách pořádaných různými odbornými zařízeními
- sledování rizik vzniku a projevy sociálně patologických jevů ve škole a navrhuje možnosti jejich řešení
- zřízení nástěnky pro žáky s problematikou sociálně patologických jevů u dětí a mládeže
- konzultační a poradenskou činnost žákům i jejich zákonným zástupcům v oblasti sociálně patologických jevů
- úzkou spolupráci s okresním metodikem preventivních aktivit, popř. s krajským školským koordinátorem prevence; účastní se pravidelných porad organizovaných těmito pracovníky a zajišťuje přenos důležitých informací z jejich obsahu
- zpracování podkladů pro informaci o Minimálním preventivním programu školy pro okresního metodika prevence, popř. krajského školského koordinátora prevence
specifické oblasti činnosti:
- spolupracuje s třídními učiteli a výchovným poradcem při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů
- společně s výchovným poradcem sleduje chování žáků po dobu školní docházky a navrhuje způsoby řešení závadového chování žáků
- podílí se na akcích pořádaných školou v oblasti volno časových aktivit a pomáhá při vytváření jejich nabídky
- vede administrativu svojí činnosti – případová dokumentace, evidence konzultací
- neustále se vzdělává, sleduje nabídku vzdělávacích kurzů v rámci DVPP a vybraných se aktivně účastní
Spolupráce s institucemi:
Na zajištění poradenské činnosti při primární prevenci i při řešení aktuálních problémů, diagnostiky, dalšího vzdělávání žáků, pedagogů i rodičů se podílejí:
- školní metodička prevence
- školní psycholožka
- okresní metodik primární prevence
- Pedagogicko-psychologická poradna Břeclav
- Služba škole Brno, zajišťující další vzdělávání pedagogických pracovníků
- Policie ČR, Městská policie Břeclav
- Středisko výchovné péče Břeclav
- Probační a mediační služba
- Odbor sociálně-právní ochrany dětí – Břeclav
Orientační plán besed (2024/2025):
- Preventivní programy PČR
- Dospívání
- Zdravá pětka
- Finanční gramotnost - preventivní program
- Tonda obal
- VZPoura úrazům
Během celého školního roku probíhají individuální konzultace ŠMP se žáky, rodiči a vyučujícími.
Připojené soubory
- MINIMÁLNÍ PREVENTIVNÍ PROGRAM 23-24.pdf [186.16 kB]
- Program školního poradenského pracoviště [162.43 kB]
- Strategie prevence a řešení školní neúspěšnosti [248.94 kB]
- Řešení šikany [1.06 MB]